Koolhydraatarm ontbijt

Ben je geïnteresseerd in een koolhydraatarm dieet, dan kun je vast tips gebruiken voor een verantwoord, maar ook lekker ontbijt. Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dus het is geen overbodige luxe om je goed over de mogelijkheden van een koolhydraatarm ontbijt te informeren.

Koolhydraatarme voeding en ontbijt

Het koolhydraatarme dieet is gebaseerd op een vermindering van de inname van koolhydraten, zodat de insulineproductie minder wordt. Het wordt ook wel een ‘weinig koolhydratendieet’ genoemd. Je beperkt de suikers uit koolhydraten en je zet veel verse groente en eiwitten op het menu. Dit dieet, bedoeld om gewicht te verliezen, is vooral door Dr. Robert Atkins bekend geworden. Ook mensen met bepaalde ziektes, zoals kanker of diabetes, maken soms gebruik van een dergelijk dieet.

Welke producten kun je gebruiken voor een koolhydraatarm ontbijt?

De volgende producten zijn koolhydraatarm: eieren, volkoren crackers, magere kwark, sojamelk, groente en noten. Fruit is ook toegestaan. Handig is het gebruik van diepgevroren fruit, zoals bosbessen. Laat het fruit ontdooien voor gebruik. Wil je graag granen toevoegen, dan kun je havermout nemen. Voor iedereen geldt, dat aandacht besteden aan je ontbijt belangrijk is, omdat dit de maaltijd is waarmee je je lichaam als het ware ‘wekt’ na het slapen. Daarnaast voorzie je je lichaam met het ontbijt van energie om de dag fit door te komen.

Voorbeelden van een koolhydraatarm ontbijt

Met bovengenoemde producten kun je de volgende ontbijtjes maken. Je kunt bij deze ontbijten ook een glaasje vers vruchtensap nemen:

– Kwark met een beetje vers fruit
– Volkoren crackers met gekookt ei
– Omelet met gesneden roerbakgroenten
– Yoghurt/fruitsmoothie (bijvoorbeeld met kiwi en banaan)

Koolhydraatarm ontbijt

– Sojamelk/fruitsmoothie (bijvoorbeeld met bosbessen en havermout)
– Havermoutpap, havermoutbrood of havermoutpannenkoeken
– Amandelbrood
– Broccolipannenkoekjes (met onder andere broccoli, ei en kruiden)
– Notenburger (met onder meer walnoten, amandelen, appel en ei)

Honger voorkomen

Als je flink wat energie verbruikt door regelmatig te bewegen, zul je wel snel honger krijgen als je een koolhydraatarm ontbijt gebruikt. Je hebt dan ei, vlees, vis en sojaproducten nodig in je overige maaltijden om een hongergevoel te voorkomen. Maak ook vaak gebruik van bonen, erwten of noten. Maak je zelf een smoothie als ontbijt, voeg dan havermout toe, dat je langere tijd een verzadigd gevoel geeft. Zoek online recepten op voor het zelf maken van brood of burgers. Vaak bevatten de recepten bijzondere ingrediënten, zoals spirulinapoeder, dat een een grote hoeveelheid essentiële voedingsstoffen bevat. Ook lijnzaad (verzadigend en reinigend) of kaneel (goed voor je bloedsuikerspiegel) kom je vaak tegen. Je kunt zo ideeën opdoen en uitproberen wat je lekker en praktisch vindt.

Koolhydraatarm ontbijt alleen is niet voldoende

Denk als je met een koolhydraatarm ontbijt wilt afvallen ook altijd aan het volgende:

– Vermijd frisdrank met suiker en eet geen snoep
– Wees matig met tarwe, brood, aardappelen en pasta, producten die snelle koolhydraten bevatten
– Zorg voor een regelmatig eetpatroon met drie hoofdmaaltijden en verantwoorde tussendoortjes
– Neem voldoende lichaamsbeweging
– Raadpleeg ook de online informatie van het Voedingscentrum, voor een evenwichtige voeding.